Samosprávne registre
Inštitucionálny rámec a legislatíva
Registre obyvateľstva sú dôležitým nástrojom vedenia evidencie o obyvateľstve Slovenska a jednotlivých obcí. Riadia sa predovšetkým zákonom č. 253/2018 Z.z. o hlásení pobytu občanov SR a registri obyvateľov SR.
Tento zákon upravuje najmä:
- práva a povinnosti občanov pri hlásení pobytu,
- práva a povinnosti obcí pri vedení evidencie pobytu občanov,
- zriadenie registra obyvateľov, centrálnej ohlasovne a registra fyzických osôb,
- poskytovanie informácií z registrov
Zákon č. 154/1994 Z.z. o matrikách - matrika je štátna evidencia o osobnom stave fyzických osôb, ktoré sa narodili, uzavreli manželstvo alebo zomreli na území Slovenskej republiky (teda aj cudzincov), a štátnych občanov Slovenskej republiky, ktorí sa narodili, uzavreli manželstvo alebo zomreli v cudzine.
Zákon č. 414/2011 Z.z. o pobyte cudzincov definuje, že ministerstvo vnútra a policajný útvar poskytujú informácie a osobné údaje z evidencií obciam, ak je to potrebné na plnenie ich úloh.
Zároveň uvádza, že policajný útvar zašle v listinnej alebo elektronickej podobe oznámenie o udelení pobytu štátnemu príslušníkovi tretej krajiny, príslušnému zastupiteľskému úradu, ak bola žiadosť podaná na zastupiteľskom úrade, a samosprávnemu kraju a obci podľa miesta pobytu.
Existujúce registre a evidencia obyvateľov
Register obyvateľov
Register je informačným systémom verejnej správy, ktorý obsahuje údaje o obyvateľoch Slovenskej republiky a o ďalších osobách evidovaných v registri, na ktorých základe možno osobu identifikovať, zistiť jej pobyt a vzťahy k iným osobám, ako aj ďalšie administratívne údaje vymedzené týmto zákonom.
Register tvorí centrálna evidencia obyvateľov Slovenskej republiky a ďalších osôb evidovaných v registri, ktorú vedie ministerstvo. Doba uchovávania údajov o obyvateľoch Slovenskej republiky a o ďalších osobách evidovaných v registri je trvalá.
Ohlasovňa pobytu a evidencia obyvateľov
Občania SR sú povinní obci hlásiť svoj trvalý pobyt (neplatí pre cudzincov), na hlásenie prechodného pobytu majú právo. Občan, ktorý sa pripravuje na vycestovanie do zahraničia s cieľom trvalo žiť v zahraničí, je povinný pred vycestovaním ohlásiť skončenie trvalého pobytu ohlasovni, ktorá vedie údaje o jeho trvalom pobyte.
Register fyzických osôb
Register fyzických osôb je základný register verejnej správy, ktorý obsahuje súbor údajov o fyzických osobách. Správcom registra fyzických osôb je ministerstvo vnútra. Doba uchovávania údajov v registri fyzických osôb je trvalá.
Ministerstvo poskytuje údaje o fyzických osobách z registra podľa osobitných predpisov rôznym inštitúciám (štátna správa, súdy, banky, poštovému podniku, zdravotným poisťovniam, atď.) vrátane obcí a vyšších územných celkov.
Matrika
Do matriky sa zapisujú údaje o narodení, uzavretí manželstva a úmrtí a údaje o iných skutočnostiach rozhodujúcich pre zistenie alebo overenie osobného stavu, najmä údaje o osvojení, určení rodičovstva a o rozvode manželstva (ďalej len „matričné udalosti"). Predmetom zápisu do nej sú matričné udalosti, ktoré nastali na území Slovenskej republiky a v cudzine, ak ide o štátneho občana Slovenskej republiky. Matriku tvorí kniha narodení, kniha manželstiev a kniha úmrtí. Kniha narodení a kniha úmrtí sa vedie osobitne pre každú obec; kniha manželstiev sa vedie spoločne pre územný obvod matričného úradu.
Existencia údajov o cudzincoch v jednotlivých registroch a evidenciách
Register obyvateľstva a Register fyzických osôb obsahujú o cudzincoch s pobytom na území SR okrem množstva iných aj tieto údaje:
- meno a priezvisko, rodné priezvisko,
- dátum a miesto narodenia, štát narodenia a štátna príslušnosť,
- pohlavie, akademický titul,
- dátum a miesto úmrtia,
- adresa posledného známeho pobytu,
- identifikátor a špecifický identifikátor (aj iné podľa zákona).
Ak cudzinci nemajú konkrétnu adresu, ale sú prihlásení len na obec, dáta sa do registra nezapisujú.
!!!Do registra obyvateľov zaznamenáva údaje o cudzincoch a azylantoch útvar policajného zboru, nie obec!!!!
Ohlasovňa pobytu sa týka výlučne občanov SR, takže cudzinci pri prihlasovaní na pobyt nijako neprichádzajú do kontaktu s obcou, iba s útvarom policajného zboru.
Matrika obsahuje údaje aj o cudzincoch, ktorí sa narodili, uzatvorili manželstvo alebo zomreli v danej obci. Ide teda o veľmi obmedzený zoznam údajov, navyše tieto údaje nehovoria o pobyte v danej obci. Zákon aj presne definuje, komu (napr. zastupiteľskému úradu) sa poskytujú tieto informácie a o ďalších listinách, ktoré sa vyhotovujú.
Prístup samospráv k údajom o cudzincoch z registrov a evidencií
Register obyvateľov obsahuje pomerne podrobné údaje o cudzincoch, ktoré doňho poskytuje policajný zbor (pozri viac v časti o ÚHCP). Samosprávy však podľa súčasnej legislatívy nemajú k týmto dátam prístup.
Podľa vyjadrenia ministerstva vnútra nemajú obce dáta o cudzincoch sprístupnené. Sprístupnené majú len tie údaje, ktoré majú zo zákona určené. Údaje z registrov sa poskytujú na základe špecifickej dohody, ale v dohode sa musia uviesť osobitné predpisy a dôvody, na základe ktorých žiadajú prístup k údajom, a to prechádza špecifickým schvaľovaním. Register obyvateľstva je interný informačný systém ministerstva. V samosprávach pracujú ľudia, ktorí majú prístup do registra, môžu si vytvárať rôzne zostavy, ale len na základe platnej legislatívy.
Register fyzických osôb je síce referenčný register, ale pracuje sa v ňom s osobnými údajmi fyzických osôb a neslúži na štatistické účely.
Matrika má len obmedzené údaje o cudzincoch (narodení, zomretí a zosobášení), ale tieto údaje nemusia nijako korešpondovať s pobytom na území obce.